Planowanie osiągania ryzykownych celów

Właśnie przeczytałem ciekawy artykuł w czasopiśmie Coaching nr 6/2012 (str.78-83) Dominiki Winnikow pt. “Plan na życie. Po pierwsze trzeba wiedzieć czego się chce. Po drugie ustalić jak to się osiągnie. Po trzecie – działać.”  Autorka proponuje ścieżkę realizacji własnych celów z uwzględnienie ryzyka. Składa się on z takich elementów jak:

  1. Misja
  2. Cel
  3. Planuj wstecz
  4. Przewiduj już teraz co może się nie udać

Myślę, że podobny schemat można uogólnić i zastosować także w innych dziedzinach naszego życia.

Autorka proponuje wyznaczenie celu głównego oraz celów pośrednich (przy użyciu samoprzylepnych karteczek oraz dużej kartki papieru z pionową osią czasu. Potem na tej osi  należy  umieścić cele pośrednie poczynając od końca realizacji celu. Następnie autorka sugeruje analizę ryzyka osiągnięcia celu  poprzez ocenę trudności jakie mogą wystąpić na każdym etapie wraz z punktową skalą oceny ryzyka. Dla celów o najwyższej niepewności proponuje stworzenie celów zastępczych .

Slajd1

Slajd2

Slajd3

Slajd4

Slajd5

Slajd6

Zainspirowany tym artykułem postanowiłem stworzyć WIZUALNE  narzędzie do jego realizacji składające się z mapy myśli, z której dane można przenieść do wykresu Gantta.

Oto zdjęcie takiej mapy FreeMind – kliknij na obrazek, aby powiększyć

 

 

REALIZACJA CELOW Z UWZGLEDNIENIEM-FINAL

 

Tak ta mapa jest tworzona kliknij na obrazek, aby powiększyć

REALIZACJA CEOLW  Z UWZGLEDNIENIEM  RYZYKA

Problogger a modele biznesowe

Mamy początek  roku. Podobnie jak większość przedsiębiorców zastawiam się co w 2013 r. robić nowego  lub robić lepiej rzeczy dotychczasowe. Wszystko po to, aby szybko osiągnąć zamierzone cele osobiste i w działalności gospodarczej. Jaki model biznesowy zastosować w tym roku? W związku z tym sięgnąłem po książkę “Problogger. Jak czerpać zyski ze swojego bloga” – Darren Rowse, Chris Garrett. Onepress.  Autorzy są doświadczonymi blogerami i prowadzą bardzo dochodowe witryny Problogger.com (Darren Rowse). Natomiast Chirs Garret jest konsultantem do spraw nowych mediów i zajmuje się komercyjnym wykorzystaniem internetu. Prowadzi blog chrisg.com.

Książka bardzo dokładnie opisuje sposoby pisania oraz zarabiania dzięki prowadzeniu blogów. Polecam osobom, które chcą wykorzystać blogi w swojej działalności gospodarczej oraz wesprzeć ją wizualizacją dzięki grafice, filmom i zdjęciom. Bardzo ciekawe jest tu opisana strategia biznesowa prowadzenia bloga.

Autorzy wyróżniają bezpośrednie i pośrednie zarabianie na takiej witrynie.

Bezpośrednie zarabianie to:

-reklamy,

– sponsoring

– prowizje z programów partnerskich

– płatne recenzje

Pośrednie zarabianie to

– zdobywanie kontraktów

– publikacja książek lub e-booków

– zlecenia przemówień

– konsulting

– kontrakty usługowe

– prowadzenie kursów, zajęć i warsztatów

– strony z abonamentem i płatne serwisy społecznościowe

 

Tworzenie modeli biznesowych

Tworzenie modeli biznesowych . Podręcznik wizjonera. Alexander Ostewalder, Yves Pigneur.  One Press2012

Świetny podręcznik dla tworzenia modeli biznesowych wykorzystujący wizualizację (do pracy grupowej) oraz samoprzylepne kartki do analizy przedsiębiorstwa, opracowania strategii i stworzenie konkurencyjnego modelu biznesowego.

Książka powstała przy współudziale 470 praktyków z 45 krajów.

Całość wsparta jest platforma internetową

www.businessModelGeneration.com

książka  – www.businessmodelgeneration.com/book

schemat BMG do pobrania

Zamierzam wykorzystywać ten schemat we własnej działalności.

 

“Droga ważniejsza niż cel”.

Droga ważniejsza niż cel”    Sławomira Lachowskiego

Bardzo ciekawa książka twórcy pierwszego polskiego internetowego banku – mBanku.

Po książkę sięgnąłem z dwóch powodów – ponieważ osobiście miałem przyjemność poznać Pana Prezesa, a także ze względu na tematykę, którą w tej publikacji porusza. Ostatnio interesuję się budowaniem nowoczesnych modeli biznesowych. Podczas lektury największe wrażenie wywarła na mnie osobowość autora, jego  charakter – nie jest to tylko zimny (świetny) strateg biznesu bankowego, ale człowiek z pasją, umiłowaniem innowacji,  sportu (maratończyk), a przede wszystkim wartości humanistycznych w nowoczesnym biznesie. Jak twierdzi pracownikom można przekazać wiedzę i umiejętności natomiast umiejętności behawioralne i etyczne to największy skarb ludzi w jego zespole (oczywiście z jego liderem zwanym przez współpracowników – PSL – Prezes Sławomir Lachowski. Takiego modelu nie można łatwo skopiować, a jego “wyznawcy” potrafią mieć o około 17% lepsze wyniki biznesowe niż przeciętna na rynku i o 8% lepsze niż konkurencja.  Model etyczny biznesu jest bardzo dla mnie bliski. Funkcjonuje od lat w medycynie. Zawód lekarza byłby zwykłym bezdusznym rzemiosłem, gdyby nie te wartości.

DROGA to akronim, wg którego działa bank, można być świetnym sprzedawcą usług bankowych i mieć wspaniałe obroty, ale dla osób, które nie spełniają kryteriów z modelu DROGA – podczas okresowych ocen personalnych nie ma miejsca w BRE Banku.

D- Doskonałość, R – Realizacja, O- Odpowiedzialność, G- Gotowość, A- Angażowanie się

Oto kilka wypowiedzi Pana Prezesa

https://www.youtube.com/watch?v=fsxcCct8GKA

https://www.youtube.com/watch?v=uSMKNWob1Oc

Zawsze jestem pełen podziwu dla ludzi , którzy chcą więcej od życia i wyrastają “ponad poziomy”. Jeszcze bardziej podziwiam ich żony ( przyjmujące  na siebie ciężary życia codziennego )  dodające im skrzydeł w spełnianiu marzeń o lepszym świecie.

 

Amazon a Strategie w biznesie

Właśnie przeczytałem artykuł w Forbes nr 04/2012 “Amazon oplata świat” (Piotr Karnaszewski str 62) i czytam książkę Waltera Isaacsona “Steve Jobs”.  W tym kontekście artykuł  porównując największe firmy amerykańskie próbuje przeanalizować stretegie marketingowe jako źródła sukcesu tych korporacji.

Apple (Steve Jobs)- wyjatkowy produkt, Wall-Mart – masowy produkt (i wygodne parkingi), Amazon (Jeff Bezos) jedno i drugie.

Apple: “cel: zachwycić świat swoimi usługami;  efekt: era postpecetowa; hasło: mamy najlepszy software na rynku; pieniądze: w zeszłym roku zarobił 25,4 mld. dolarów

Amazon (Jeff Bezos) – cel: zmieć świat swoimi usługami; efekt: przeniesienie nas do ery postinternetowej; hasło: zapomnijcie o oprogramowaniu; pieniądze: wystracza mu 631 mln. dol. zysku.

 

Siedem kroków do osiągnięcia celu

W ostatnich dniach spotkałem się z kilkoma osobami, które dotychczas prowadziły dobrze prosperujący biznes i nagle się wszystko posypało. Jedna osoba straciła dorobek całego życia, przypłaciła to dwoma zawałami, śmiercią żony, olbrzymią depresją a obecnie mieszka kątem w lokalu służbowym przyjaciela (prawdopodobnie była to pułapka kredytowa i załamanie rynku). Inna osoba  zaczyna wyprzedawać swój majątek i chaotycznie próbuje naprawić swój biznes. Przypomniało mi się wówczas stwierdzenie z książki  B. Tracy – jak zaczynał swoją przygodę z biznesem. Najpierw nauczył się sprzedawać – czyli jak interes się zawalił – sprzedał dom, samochód i przeprowadził się z rodziną do małego mieszkania czynszowego. Myślę, że ludziom tym byłoby łatwiej, gdyby znaleźli wsparcie w swoich mentorach lub przeczytali motywujące i edukacyjne książki dla przedsiębiorców.

Mówi się , że porażka, to tylko stan naszego umysłu ( nasze widzenie problemu). Jeśli mamy siłę i wsparcie porażkę możemy przekuć na sukces.

 

W kontekście tych spraw stwierdziłem, że powinno się raz w roku zajrzeć do książek Tracego. Dzisiaj przeczytałem sobie bardzo ciekawe i uniwersalne rady na temat osiągania celów

Brian Tracy- “Droga do bogactwa. Rozpocznij podróż..” MT Bisnes ,2010, str.204

“Siedem kroków do osiągnięcia celu
1. Zdecyduj, czego dokładnie chcesz. Większość ludzi nigdy tego nie robi.
2. Zapisz to. Nie zapisany cel to jedynie pragnienie lub fantazja.
3. Określ ostateczny termin realizacji i jeżeli cel jest skomplikowany lub długoterminowy, określ terminy częściowe.
4. Wypisz wszystko, co musisz zrobić, by osiągnąć cel. Może to być założony poziom sprzedaży i zyskowność lub cokolwiek związanego z życiem zawodowym lub prywatnym.
5. Uporządkuj listę nadając priorytety poszczególnym działaniom. Zdecyduj się, co i w jakiej kolejności powinieneś zrobić. Ustal, co jest bardziej, a co mniej ważne.
6. Natychmiast zacznij działać. Wyrób w sobie poczucie pilności. Zrób to teraz! Wszyscy ludzie sukcesu są nastawieni na działanie. Są cały czas zajęci, angażując się w działania przybliżające osiągnięcie celu.
7. Codziennie rób coś, co przybliża cię do realizacji najważniejszego celu. Niech twoje osobiste i zawodowe życie nabiera tempa. Gdy zaczniesz działać, nie przestawaj, dopóki cel nie zostanie osiągnięty”

Przygotowanie do biznesplanu

W dzisiejszym programie “Blajer- Mówi biznes” w TVN CNBC Biznes podano 6 kroków przygotowania się do pisania biznesplanu – bardzo przydatne w każdej sytuacji – do szybkie podjęcia decyzji wstępnej o opłacalności pomysłu na biznes

1. Napisz zarys oferty (co będziesz sprzedawać)

2. Komu chcesz sprzedawać

3. Oszacuj grupę docelową

4. Sprawdź ofertę konkurencji

5. Oszacuj koszty dostaw

6. Sprawdź możliwości i koszty e-commerce (sklepy internetowe, aukcje, blog-wsparcie biznesu)

W książce Brian Tracy- “Droga do bogactwa – Rozpocznij podróż..”MT biznes 2008 -str.214 i 215 autor podał swój schemat biznesplanu: “1. określ planowaną sprzedaż na miesiące i lata    2. Oblicz całkowite koszt wytworzenia i dostarczenia produktów 3. określ ile pieniędzy potrzebujesz i skąd je weźmiesz 4. prognozuj, jaki zysk osiągniesz i kiedy.”

Myślę, że ten schemat warto poprzedzić (przed punktem 1) a) albo określeniem  zapotrzebowania rynku na dany produkt lub b)  ile chciałbym zarobić netto i kiedy chciałbym osiągnąć zwrot z inwestycji. Mając te dane  – dopiero ustalić planowaną sprzedaż zgodnie z punktem 1.

Pamiętaj! “Wszystko będzie kosztowało dwa (2x!!) razy więcej i trwało trzy (3x!!!) dłużej niż się spodziewasz”

“Skąd bierze się bogactwo”

Właśnie przeczytałem w Forbsie (03/2012) artykuł Roberta Gwiazdowskiego (prezydenta Centrum im. Adama Smitha) “Skąd bierze się bogactwo”.  Oprócz oczywistych spostrzeżeń, że bogactwo bierze się z pracy , a do niej motywuje “głód, pragnienie i popęd seksualny” bardzo spodobała mi się część artykułu, która dobitnie uzmysławiać może sens wizualizacji w naszych działaniach:

“..Prawdziwym bogactwem nie jest bowiem skutek, lecz przyczyna.

Bogactwo ucieleśnia się w rzeczach, ale jest wytwarzane przez umysł. Jednym z zasadniczych praw umysłu jest to, że wyobraźnia i wiara poprzedzają wiedzę. To wyobraźnia podsunęła komuś pomysł osadzenia kamienia na drzewcu, a wiara w sukces pozwoliła ludziom z takim narzędziem polować na mamuty. A jak już się najedli i nakarmili oczekujące na ich powrót z polowania kobiety, mogli liczyć (:) ) na zaspokojenie trzeciej ze swoich podstawowych potrzeb. Dzięki temu rodziły się dzieci, które były swoistą polisą ubezpieczeniową dla rodziców na starość”

Jak widać wyobraźnia jest motorem postępu. Ludzie, którzy mają wyobraźnię, potrafią przekazać innym swoją wizję (bądź bardzo sugestywnymi opisami słownymi lub jeszcze lepiej obrazami – czyli wizualizując) stają się liderami, a jeśli mają charyzmę – przywódcami narodów. (Niestety  w historii mieliśmy oprócz pozytywnych wodzów także i takich, którzy potrafili porwać swój naród w realizacji zbrodniczych idei z takimi trzeba walczyć od razu!!)

Ciekawostki Prince2

Ten post jest kontynuacją wpisu: “Więcej o Prince 2“, Prince2 a GDMM, Prince2 Egzamin.

B. Niektóre  ciekawe szczegóły dotyczące PRINCE2 ,

które mogą być przydatne w moich Złotych Radach biznesu.

I. Pryncypia (zasady) –muszą być spełnione wszystkie 7

II. Tematy

  • Uzasadnienie biznesowe – czy projekt jest korzystny, wykonalny i potrzebny   (korzyści powinny przeważać sumę ryzyka i kosztów) . Korzyści (mierzalne) mogą być finansowe i pozafinansowe.   a) Możliwe rozwiązania biznesowe to: *) nie robić nic, *) zrobić minimum *)  zrobić coś ponad niezbędne minimum  b) Techniki oceny inwestycji:   *) pełne koszty (koszty wdrożenia+eksploatacji + utrzymania) *) Korzyści netto (korzyści – koszty [wdrożenia i eksploatacji]   , *)   Zwrot z inwestycji (ROI) – “Zyski lub oszczędności wynikające z inwestycji (równe korzyściom finansowym netto),  *) okres zwrotu – “Obliczenie okresu czasu wymaganego, by zwrot z  inwestycji (ROI) “spłacił” sumę pierwotnej inwestycji      *) Inne: zdyskontowany przepływ pieniądza – przyszłe korzyści oparte na aktualnej wartości pieniądza (np. dla inflacji 6% wartość pieniądza spada o 50% w ciągu 12 lat),  Aktualna wartość netto, Analiza wrażliwości.
  1. Organizacja  -Trzy strony interesów w projekcie – reprezentowane w Komitecie sterującym projektem : Biznes (Przewodniczący), dostawca (Główny dostawca), Użytkownik (Główny użytkownik)  : a) poziomy organizacji: Zarządzanie strategiczne (Komitet sterujący), Operacyjne (Kierownik projektu), Dostarczanie produktu (kierownik zespołu)     b) Interesariusze – macierz – podział ze względu na wpływ(zerowy, mały, duży- pozytywny i negatywny) i nastawienie do projektu (pozytywne, neutralne i negatywne ) ,    c) aspekty roli Kierownika projektu: planowanie, praca zespołowa, strategia, kierownictwo liniowe,  zarządzanie kosztami, komunikacja, status produktu, potrzeby produktu a potrzeby projektu, zmiany, potrzeby użytkownika,  Monitorowanie
  2. Jakość   + kontrola jakości    a) Kryteria akceptacji jakości umieszczone w Opisie produktu (Priorytety jakości wg MoSCoW). “Kluczowe wymagania jakościowe będą ukierunkowywały wyb or rozwiązania i wpływać z kolei na docelowe parametry efektywności projektu określone dla terminów, kosztów, zakresu, ryzyka i korzyści.”
  3. Plany “Przeznaczeniem tematu Plany jest ułatwienie komunikacji oraz sterowanie poprzez  określenie sposobów dostarczania produktów (gdzie, jak i przez kogo oraz oszacowanie kiedy i za ile)  a) “Filozofia dotycząca opracowywania planów w PRINCE2 polega na ty, w pierwszej kolejności identyfikuje się wymagane produkty, a dopiero potem są identyfikowane działania, zależności i zasoby wymagane do dostarczenia tych zidentyfikowanych produktów.”               b) Technika planowania oparta na produktach: PROJEKTOWANIE PLANU -> OKREŚLANIE I ANALIZOWANIE PRODUKTÓW (Sporządzenie opisu Produktu końcowego ->Tworzenie struktury podziału produktów-> Tworzenie  diagramu następstw produktów[bardzo ciekawy diagram z działaniami na węzłach, który można wykorzystać do tworzenia wykresów Gantta, czy diagramu ścieżki krytycznej)  ->IDENTYFIKOWANIE DZIAŁAŃ I ZALEŻNOŚCI ->SZACOWANIE ->HARMONOGRAMOWANIE ->DOKUMENTOWANIE PLANU.  
  4. Ryzyko   “Przeznaczeniem tematu Ryzyko jest zidentyfikowanie. ocena, sterowanie niepewnością, by w rezultacie zwiększyć szansą powodzenia projektu. Podejmowanie ryzyka w projektach jest nieuniknione, ponieważ projekty prowadzą do zmiany , a zmianie towarzyszy niepewność i co za tym idzie ryzyko.”  a) Miara ryzyka = [prawdopodobieństwo wystąpienia (dostrzeganego zagrożenia lub szansy) ]* [wielkość jego wpływu na cele] .   Dodatkowo ocenia się także bliskość ryzyka      , b) Techniki identyfikacji ryzyka: *) przegląd doświadczeń, *) Listy kontrolne ryzyka, *) listy kategoryzujące ryzyka, *) Burza mózgów, *) Diagram struktury podziału ryzyka (moim zdaniem bardzo ciekawy np. wg kryteriów PESTLE – polityczne, ekonomiczne, socjologiczne, technologiczne, prawnych/ustawodawczych, środowiskowych) ,   c) Techniki szacowania ryzyka: *) drzewa prawdopodobieństwa, *) pieniężna wartość oczekiwana (prawdopodobieństwo [w%] * wpływ [w zł], *) Zasada Pareto, *) Macierz prawdopodobieństwo(od b.niskiego do b. wysokiego)/wpływ (od b. małego do b.dużego)
  5. Zmiana    a) Priorytety wg MoSCoW (Moskwa) – Must have (musi być spełnione), Should have (powinno być spełnione), Could have (może być spełnione), Won’t have (nie będzie spełnione na razie, b) Przy wdrażaniu możliwych rozwiązań porównuje się korzyści z kosztami i skutkami
  6. Postępy “Przeznaczeniem tematu Postępy jest ustanowienie mechanizmów monitorowania i porównywania faktycznych osiągnięć z planowanymi, dostarczania prognozy dotyczącej możliwości  osiągnięcia celów projektu i utrzymania jego ciągłej zasadności oraz kontrolowania wszelkich nieakceptowalnych odchyleń”.

III.Procesy

Projekt musi mieć co najmniej 2 etapy – inicjowania i realizacji. Jeden z ważniejszych dokumentów w projekcie to DIP (Dokumentacja Inicjowania Projektu)

Zarządzanie etapowe, zezwalanie na każdy etap po analizie bieżącego etapu i aktualności uzasadnienia biznesowego

IV. Środowisko projektu – dostosowanie PRINCE2 do danych warunków