Helena Rubinstein – podziwiać, czy współczuć?

Właśnie skończyłem czytanie biografii “Helena Rubinstein – kobieta. która wymyśliła piękno” autorstwa Michele Fitoussi wydana  przez Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.

Książkę odebrałem z mieszanymi uczuciami. Opisuje ona losy polskiej Żydówki, która przebyła bardzo ciężką drogę od “pucybuta do milionera” budując wielką światową markę kosmetyczną “Helana Rubinstein”. Od zera zbudowała przedsiębiorstwo działające na kilku kontynentach.  Mimo wielu przeszkód – brak pieniędzy, walka z olbrzymią konkurencją, antysemityzm (także – o dziwo – w USA – zakazy zamieszkania w określonych dzielnicach mieszkaniowych, osobne plaże dla Żydów itd. ), dwóch wojen światowych. Zgromadziła olbrzymi majątek, ale niestety nie odbyło się to kosztem życia rodzinnego. Czy była szczęśliwa? Dwóch mężów, brak dobrego kochającego kontaktu z dziećmi. Despotyzm w stosunku do całej bliższej i dalszej rodziny. Wieczne targowanie się i redukcja kosztów. Wspaniały i nowoczesny marketing i kreowanie własnego wizerunku (czasem z drobnymi kłamstewkami). Olbrzymie kontakty towarzyskie, otaczanie się artystami (kupowanie i wystawianie dzieł światowej klasy artystów w salonach firmowych) i dziennikarzami (także za cenę “drobrych” prezentów (np. samochody czy szlachetne kamienie) – – wszystko musi zarobić na firmę.

Brak zaufania dla obcych – obsadzanie rodziny na kierowniczych stanowiskach filii firmy.Manipulowanie pracownikami, utrzymywanie konfliktów między pracownikami – zabezpieczenie przed zmowami i defraudacją majątku Heleny.

Dla mnie zabrakło jednak u tej fenomenalnej kobiety  równowagi między życiem osobistym a pracą zawodową, przekładanie ambicji i pasji zawodowej nad uczuciami do bliskich. To nie do końca jest pełnią szczęścia – “pieniądze szczęścia nie dają, lecz “kufereczek stóweczek daj Boże”.  Dlatego lektura tej książki budzi dla  tej kobiety równocześnie współczucie i podziw dla siły, pracowitości i wytrwałości.

Negocjacje w biznesie wg TVN CNBC

Polecam cykl programów “Blajer mówi biznes” (marzec 2013)na temat negocjacji w biznesie. Część druga z 04..04.13 

08.04.13 i 16.04.13

Ekspertem jest adwokat Marek Kujawa zawodowy negocjator BCC. Bardzo ciekawe wystąpienie

W programie przedstawiono check listę (listę staranności) przydatną w negocjacjach – 10 punktów. Oto ona:

“1. Sporządzić listę kluczowych spraw, które powinny być rozstrzygnięte w negocjacjach.

2. Wybrać z listy kwestie do negocjacji, często nie wszystko da się wynegocjować

3.  Zdefiniować kluczowe interesy, które stanowią podłoże negocjowanych spraw

4.  Zdefiniować limity, czyli punkty odejścia – takie warunki, których na pewno nie zaakceptujemy.

5. Ustalić alternatywy – czyli inne transakcje , które pozwolą zaspokoić nasze potrzeby.

6. Ustalić cele do osiągnięcia, zadajmy sobie pytanie “który rezultat będzie dla nas do przyjęcia , komfortowy”.

Ustalić pakiety wariantów optymistyczne, realistyczne i pesymistyczne

7. Sporządzić listę osób/podmiotów, które są w otoczeniu negocjacji – mogą czegoś od nas oczekiwać bądź próbować wpływać na negocjacje.

(sojusznicy i przeciwnicy – umieścić ich na “boisku piłkarskim” (zawodnicy, trenerzy itd.)

8. Zrozumieć drugą stronę w negocjacjach – jej cele, ważne kwestie, strategie

9. Zaplanować sposób “sprzedawania” naszych pomysłów drugiej stronie oraz punkty otwarcia

10. Zdefiniować oczekiwane przez nas okoliczności negocjacji ” porządek spotkań, osoby uczestniczące, miejsce, czas.  (nigdy przed jedzeniem)

Mapy Google w diagnostyce medycznej

Niedawno diagnozowałem pacjenta z niewyjaśnionymi od wielu lat bólami brzucha oraz młodą pacjentkę z przewlekłym zespołem przewlekłego zmęczenia okolic Tarnowa. Jedna z koncepcji była możliwość wpływu środowiska na objawy pacjenta. Ponieważ

a) pacjent od wielu lat chory stosował ścisła dietę bez mleka

b) pacjentka – stosowała dietę wegetariańską

szukałem możliwości zatrucia metalami ciężkimi – ołów, rtęć i inne. Wówczas pomocna okazała się mapa Google najbliżej okolicy. Tarów azoty

Okazało się, że w pobliżu znajdują się Tarnowskie Zakłady Azotowe. Woda z oczyszczalni znajdującej się w pobliżu zakładów dostarczana jest do Tarnowa. Jaki związek może mieć produkcja azotu z zatruciem metalem ciężkim. Okazuje się, że produktem ubocznym z procesu technologicznego jest rtęć. Czy dostaje się do powietrza i skaża okoliczne pola uprawne (warzywa) lub wody pitnej? Ukazały się artykuły sugerujące takie związki.

http://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/Content/16569/Praca+doktorska_Dorota+Kowal.pdf

http://www.wios.tarnow.pl/n1/ftp/2011/miasto_tarnow_2010.pdf

Czy u pacjenta jest to przyczyną bólów brzucha a u pacjentki zespołu przewlekłego zmęczenia? To należy wyjaśnić w testach prowokacyjnych pod katem rtęci w organizmie, dlaczego ten pacjent może mieć bardziej nasilone objawy – bo nie pije mleka, które wiąże metale ciężkie, a pacjentka – stosuje dietę wegetariańska (warzywa z okolic miasta)?

Jak się okazuje geograficzna wizualizacja i nietypowe , nowoczesne metody mogą przyjść z pomocą w diagnostyce medycznej :).

 

Najtrudniejszy pierwszy krok

Pierwszy krok

“Nawet najdłuższa droga zaczyna się od  pierwszego kroku”

Wielu ludzi boi się wykonać ten pierwszy mały krok. Wolą siedzieć, snuć plany, opowiadać o nich – ale nic nie robiąc. Tak jak w piosence „Najtrudniejszy pierwszy krok, za nim innych zrobisz sto” (Lech Konopiński, U. Ścisłowski śpiewa Anna Jantar).

Jednak, gdy  już ruszymy do działania, to siłą bezwładności (niezauważalnie i bez wysiłku) będziemy się poruszać w kierunku naszego celu. Nie zatrzymujmy się, bo ponownie wprawić się w ruch (tj. zaczynać od nowa -po przerwie) jest znacznie trudniej niż poruszać jednostajnym rytmem (wszystko zgodnie z prawami fizyki – najtrudniej zmienić stan spoczynku w ruch).

Największą motywacją do działania  są sukcesy – nawet te najmniejsze. Najłatwiej je osiągnąć realizując małe kroki o krótkim terminie realizacji. Dlatego należy wybierać PIERWSZY NAJMNIEJSZY KROK, a po jego zrealizowaniu znowu następny PIERWSZY NAJMNIEJSZY KROK.  Niepostrzeżenie będziesz robić postępy.
Rusz z miejsca – działaj!!  Nie musisz robić wszystkiego perfekcyjnie -rób najlepiej jak potrafisz  w warunkach jakie masz do dyspozycji. Działaj! Ucz się na błędach! Poprawiaj i .. prosto do celu!  Jak już zaczniesz – nie przestawaj, dopóki nie zrealizujesz tego kroku! Powtarzaj to dalej, aż do osiągnięcia celu.

Realizacja planów z listą To do

DO ZROBIENIA  – TO DO

DARIUSZ MAMCZUR opracowanie wg wskazówek

w Brian Tracy “Zjedz tę żabę”

Kerry Gleeson – “Zrób to od razu – Program osobistej efektywności”

 David Allen – “Sztuka efektywności – skuteczna realizacja zadań – Getting Things Done”

Kees van der Heijden ” Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu strategicznym”

LISTA  GŁÓWNA – WSZYSTKIE POMYSŁY (LISTA ŻYCIOWA)  – POTEM JĄ PORZĄDKUJEMY W PLAN I HIERARCHIĘ WAŻNOŚCI

(a) co musi być wykonane, bo inaczej są poważne konsekwencje,

b) co daje największą korzyść,

c) jakie są wąskie gardła,

d) co można delegować by mieć czas na A)

Robi się listę celów (np. X, Y, Z ..)– wybiera się najważniejsze cele (np. X, Y) ->potem listę wszystkich zadań do wykonania w obrębie danego celu -> następnie układa się  strategię i -> plan działania (PLANUJ OD KOŃCA (CZYLI MASZ JUŻ OSIĄGNIĘTY CEL W OKREŚLONYM TERMINIE -POTEM CO I DO KIEDY MUSIAŁEŚ ZROBIĆ WCZEŚNIEJ (lub np. opracowujesz portal – maj już gotową aplikację, która się składa z określonych elementów – co i kiedy trzeba zrobić wcześniej i do kiedy itd.)-> twórz projekty. Dla każdego projektu zawsze wyznacz NAJBLIŻSZE (NASTĘPNE) ZADANIE DO REALIZACJI -> a  działania uwzględnia się w harmonogramie wieloletnim, rocznym,miesięcznym i tygodniowym i dziennym wg hierarchii ważności) zawsze rezerwa min 20% czasu więcej na pojawiające się zadania pilne niespodziewane ( można stosować metodę łańcucha krytycznego, bloki zadań-agendy-np. w mieście, przy komputerze). tzn jeżeli możesz coś wykonać w ciągu DWÓCH (2) MINUT – ZRÓB TO OD RAZU. (stosuję osobiście – polecam). Wykonuj czasochłonne lub proste zadania równocześnie (równolegle) i w określonym miejscu – agendzie  (np. pisanie tekstu i ściąganie dużego pliku na komputer lub w jednym miejscu.  Zadanie TYPU A realizować natychmiast i nie przestawać, aż się nie skończy).

 

Realizacja celów Mapa TO DO

 

CEL X

  • LISTA ZADAŃ DLA CELU X + PLAN REALIZACJI (zagadnienia kluczowe i wąskie gardła + czynniki ryzyka z awaryjnym planem)

Lista dla celu X

Z mapy myśli

1. Zadanie 1X

2.Zadanie 2X

 

 

PLAN DLA CELU X

Plan – zadanie Terminrealizacji Wymagane dodatkowe środki, umiejętności Kluczowe – kamień milowy Wąskie gardło Czynniki ryzyka – co robić awaryjnie

 

CEL Y

  • ** LISTA ZADAŃ DLA CELU Y (zagadnienia kluczowe i wąskie gardła)

 

Lista dla celu Y

1. Zadanie 1Y

2.Zadanie 2Y

 

 

PLAN DLA CELU Y

Plan – zadanie Terminrealizacji Wymagane dodatkowe środki, umiejętności Kluczowe – kamień milowy Wąskie gardło Czynniki ryzyka – co robić awaryjnie

 

 

 

II.                LISTA ROCZNA rok 2013

ZADANIE PRIORYTET TERMIN wykonania Inne
  1. LISTA MIESIĘCZNA  Miesiąc 02.2013
ZADANIE PRIORYTET TERMIN wykonania Inne
  1. LISTA TYGODNIOWA Daty od …. Do ….

 

ZADANIE PRIORYTET TERMIN wykonania Inne

 

  1. LISTA DZIENNA
ZADANIE GODZINA wykonania PRIORYTET (A, B, C, D, E) Blok zadań(dom, miasto, gabinet)

 

Opis („Zjedz tę żabę” B. Tracy) – sprawy najtrudniejsze i najważniejsze od razu i do końca

A- Musi (być wykonane, bo w przeciwnym razie narazimy się na poważne konsekwencje)

B-Powinno (być wykonane – nie pociąga poważnych konsekwencji)

C-Przyjemne (przyjemnie byłoby wykonać, ale zaniechanie nie grozi żadnymi konsekwencjami – np. telefon do przyjaciela, pogawędka przy kawie)

D- (delegować) Zlecić (coś co można zlecić drugiej osobie – cokolwiek mogą wykonać inni, należy przekazać im do realizacji, tak , abyś miał więcej czasu na zamierzenia rangi A, które tylko ty jesteś w stanie doprowadzić do  skutku).

E. Bagatelne – można zrezygnować (bez najmniejszej szkody można z nich zrezygnować)

 

Zjedz tę żabę – B. Tracy

Książka Brian Tracy -“Zjedz tę żabę” – MT Biznes Sp. z o.o.

Czyli “21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczaniu skłonności do zwlekania

Jest to kolejna książka tego autora , którą polecam. Wprawdzie niektóre porady powtarzają się w kolejnych utworach, jednak można je potraktować jako przypomnienie już zdobytej wiedzy.

Na jej podstawie stworzyłem diagram i mapę myśli do “kreowania listy DO ZROBIENIA – TO DO”

Żaba symbolizuje najmniej przyjemne zadanie do realizacji, jest ono jednak najważniejsze (priorytetowe) dla realizacji długoterminowych celów. Trzeba od razu i szybko “zjeść tę żabę”, czyli zacząć od najtrudniejszego zadania, by najszybciej przybliżyć się do naszego celu.

Wizualizacja w działania w tym przypadku sprowadza się do myślenia z ołówkiem w ręku. Trzeba przelać swoje myśli na papier. Autor podaje 7 kroków do skutecznego zrealizowania celów.

1. Krok pierwszy – Sprecyzuj czego chcesz – wg Stephena Coveya “Zanim zaczniesz się wspinać po drabinie sukcesu upewnij się, że jest wsparta o właściwy budynek.

2. Krok drugi -” Zanotuj to. Myśl z ołówkiem w ręku. Zapisując cel nadajesz mu namacalny kształt. Tworzysz coś co łatwo zobaczyć. Niezapisany cel stanowi jedynie życzenie lub marzenie. Bywa przyczyna wielu błędów.Wywołuje mętlik, wprawia w roztargnienie, powoduje zbędną stratę energii.

3. Krok trzeci: Wyznacz końcowy termin osiągnięcia celu. Inaczej pilna sprawa przestanie naglić.

4. Krok czwarty: Sporządź listę czynności koniecznych do osiągnięcia celu.

5. Krok piąty: Nadaj liście formę planu. Opracuj ją zgodnie z priorytetami i wydziel kolejne partie czynności, ustalając ich hierarchię. …sporządź na kartce plan graficzny….

6. Krok szósty: Zacznij natychmiast działać zgodnie z planem. Zrób coś. Cokolwiek

7. Krok siódmy. Rozłóż prace tak, aby codziennie robić coś, co zbliży cię do głównego celu

Wg autora “21 sposobów , które pozwolą zwalczyć skłonności do odwlekania spraw, pomogą pracować szybciej i lepiej” to:

1. Ustal dokładnie czego chcesz

2. Planuj każdy dzień z wyprzedzeniem

3. Stosuj zasadę 80/20 gdzie się da : 20 procent twoich poczynań generuje 80 procent osiągnięć.

4. Zastanów się nad konsekwencjami. : twoje najistotniejsze zamierzenia lub działania to te, które mogą mieć największe negatywne lub pozytywne konsekwencje dla twojego życia lub pracy.

5. Zwlekanie kontrolowane: Ponieważ nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego, musisz opanować sztukę świadomego zwlekania z wykonaniem zadań, które nie mają dla ciebie dużej wagi, abyś miał dość dużo czasu na zajęcie się zadaniami ważnymi.

6. Nieustannie stosuj metodę ABCD. Zanim sporządzisz listę zadań , poświęć kilka minut na uporządkowanie ich według wagi i terminu wykonania. Wówczas na pewno będziesz pracować nad najważniejszym zadaniem.

(najpierw A- sprawy pilne i ważne i D – co można delegować) by skupić się na B – ważnych ale nie pilnych i mieć czas na C -przyjemne)

7. Koncentruj się na zagadnieniach kluczowych.

8. Prawo trzech zadań: Zidentyfikuj trzy rzeczy, które robisz w pracy i które odpowiadają za 90procent twojego wkładu w osiągnięcia firmy. Skoncentruj się na wykonywaniu tych zadań, zanim zabierzesz się za coś innego

9. Dobrze się przygotuj zanim rozpoczniesz. Właściwe przygotowanie do pracy zapobiega złemu jej wykonaniu.

10. Krok po kroku, czyli od beczki do beczki: Im lepiej będziesz sobie radzić ze swoimi głównymi zadaniami, tym szybciej potrafisz dotrzeć do meritum sprawy i zakończyć pracę.

11. Podwyższaj swoje kwalifikacje.

12. Okaż swoje szczególne zdolności. Ustal swoje mocne i słabe strony, sprawdź w czym mógłbyś być dobry.

13. Rozpoznaj swoje główne ograniczenia: Określ swoje słabe punkty i wąskie gardła w wykonywanej pracy… To one decydują o tempie, w jakim dążysz do najważniejszych celów. Nie żałuj więc czasu, aby je usunąć.

14. Zmobilizuj się.

15. Maksymalne wykorzystanie energii: Określ pory szczytu swoich możliwości fizycznych i umysłowych w ciągu dnia, aby uwzględnić je w planowaniu najważniejszych i najtrudniejszych zadań.

16.  Zmuś się do działania. … Koncentruj się raczej na szukaniu rozwiązań niż na samym problemie.

17. Nie daj się uzależnić technice.

18. Plasterki salami i ser szwajcarski: dziel duże, złożone zadania na cząstki, a potem rozpocznij pracę od jednej z nich.

19. Strategia wydzielania czasu: Organizuj swoje dni w duże bloki czasu. Dzięki temu będziesz mógł koncentrować się przez dłuższy czas na najważniejszych zadaniach.

20. Stan wyższej konieczności. Opanuj nawyk szybkiego działania w sprawach pierwszorzędnej wagi.

21. Każde zadanie traktuj indywidualnie. Ustal jasne priorytety, bez zwłoki przystąp do do pracy nad najważniejszym zadaniem i nie przerywaj, dopóki go ni ukończysz”.!!!!

 

 

 

 

 

 

 

Twoja choroba zależy od wyboru specjalizacji lekarza

Dzisiaj przez 4 godziny zbierałem wywiad od młodej pacjentki z interdyscyplinarnymi dolegliwościami -neurologiczne, laryngologiczne, stomatologiczne, infekcyjne. Po odwiedzeniu wielu specjalistów nie udało się postawić jednoznacznego rozpoznania. Po tych konsultacjach chora odniosła wrażenie , że stawiane rozpoznanie zależy od tego jakiej specjalności lekarza wybrała – każdy próbuje ograniczyć się tylko do swojej specjalizacji – nie ma wyjścia ze “swojego pudełka – out of box”.

Jak Tommy Lee Jones – czyli wytrwałość diagnostyczna

Podczas diagnostyki trudnych przypadków nieraz przekonałem się, że nie wystarczy tylko wcześniej zdobyta wiedza, umiejętność zdobywania nowych informacji, zdolności analityczne i wyciągania wniosków. Często sukces diagnostyczny zależy od wytrwałości lekarza i pacjenta. Nie zawsze pierwsze rozpoznanie jest słuszne. Cały proces diagnostyczny trzeba czasem od nowa zweryfikować. Należy mieć wiele wytrwałości i konsekwencji. Nie można poddawać się po nawet kilku porazkach. Nie wszyscy lekarze się do tego nadają i nie wszyscy pacjenci mają na tyle siły psychicznej, aby kontynuować przemyślana ścieżkę diagnostyczną. Czyli najpierw szukamy “grubych ryb” wg algorytmów EBM m, a następnie nietypowych chorób (“płotek”).

Dlatego w pracy lekarza zajmującego się trudnymi przypadkami jest coś z pracy detektywa lub policjanta śledczego.  Bardzo pasuje tu cytat z filmu “Killer” z 1997 r

masz być jak bulterier!- Będę.  Jak wściekły byk! Będę! Jak Tommy Lee Jones w ściganym! będę!! no, ..”    🙂Skuteczna diagnostyka