Popularyzacja wiedzy medycznej w środkach masowego przekazu może prowadzić czasem do błędów w przekazie zaleceń lekarskich dla pacjenta. lekarz czasem nawet tego sobie nie wyobraża.
A) Relacja lekarz-> pacjent
Przykład z ostatnich dni – młody pacjent ze guzkowa zmianą pod pachą po niedawnej depilacji. Rozpoznanie przekazane pacjentowi stan ropny- “czyrak” wskazanie okłady z maści Ichtiolowej. Pacjent napisać SMS do matki ” mam CZERNIAKA, kup ichtiol”.
Wyobrażam sobie co przeżyła matka, która poprosiła “Dr Google” o poradę!! Czyrak złośliwy nowotwór skóry!!
Skąd wziął się błąd :
fachowe słownictwo medyczne + częsta kampania TV o profilaktyce czerniaka + zbliżona fonetyka [czerniak-czyrak] = pierwsze skojarzenia CZERNIAK
B Relacja pacjent-> lekarz
Błędy działają też w druga stronę:
ból za mostkiem (lekarz rozumie ból w klatce piersiowej – ból wieńcowy)
Pacjent może mieć na myśli:
a) ból za mostkiem stomatologicznym
b) ból brzucha u pacjenta mieszkającego w domu za mostkiem na rzece