Carmine Gallo “Steve Jobs sekrety innowacji. Zupełnie inaczej – reguły przełomowego sukcesu”
“Think different” (Myśl inaczej) i „Ludzie na tyle szaleni, aby myśleć, że mogą zmienić świat, faktycznie go zmieniają” – reklama Apple’a – są dla mnie dużą inspiracją i wsparciem w realizacji projektu GDMM (szaleństwo albo realna wizja ludzkości w wymiarze 4D).
W książce podano link do tej reklamy Apple wraz z tłumaczeniem- to musiało wywołać niesamowite wrażenia
Książka napisana trochę ciężkim językiem.
Oto 7 zasad podejścia Steve Jobs’a do życia i biznesu opisanych w tej książce (Carmine Gallo – Steve Jobs Sekrety innowacji Zupełnie inaczej – reguły przełomowego sukcesu. Wy. Znak 2011 str. 28.
„Zasada 1 : Rób to co kochasz..(…)
Zasada 2. : „Odciśnij ślad we wszechświecie”.(..)
Zasada 3. „Uruchom swój mózg”. (…)
Zasada 4. „Sprzedawaj marzenia, nie produkty” (..).
Zasada 5. : „powiedz tysiącu rzeczy >>nie<<”. (….)”(Wg Jobsa …” innowacyjność oznacza eliminowanie tego, co niepotrzebne, aby oddać głos temu, co niezbędne.
Zasada 6. „Twórz absolutnie niesamowite doznania” (..)
Zasada 7. „Doprowadź przekaz do perfekcji” (…). „Możesz mieć najlepszy pomysł na świecie, ale jeśli nie potrafisz zarazić nim innych, twoja innowacyjność się nie liczy”.
Myślę, że działalność i sukces Steve Jobsa w Apple charakteryzuje następująca strategia działania:
1. „Myśl inaczej” (Think Different)- „Sprzedawaj marzenia – nie produkty” „Ludzie na tyle szaleni, aby myśleć, że mogą zmienić świat, faktycznie go zmieniają” – reklama Apple’a
2. -> innowacyjność (określał siebie „złodziejem” pomysłów –tzn. znajdował nowe i prostsze zastosowania dla już istniejących wynalazków) – „Złożoność tłumi komunikację, zrozumienie i innowacyjność. Pamiętaj, pomysł lub wynalazek staje się innowacją tylko wtedy, gdy przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Jeśli pomysłu nie da się zrealizować ze względu na duży stopień komplikacji, nigdy nie spełni on kryteriów innowacji” (str. 185). Należy pamiętać, że w chwili obecnej są miliony pomysłów racjonalizatorskich i wynalazków – ale nie wszystkie będą przydatne ludziom i wejdą do masowej produkcji.
3. -> nie przeprowadzał badań rynkowych – wprowadzał produkt, który sam by chciał używać (nie pytał się klientów czego chcą – bo mogą nie wiedzieć czego chcą dopóki im się tego nie pokaże („Gdybym zapytał moich klientów, czego chcą, odpowiedzieliby >>Szybszego konia<<” Henry Ford)
4. ->perfekcyjnie prosty i powszechny i łatwy w użyciu produkt (np. hasło„Komputer w rękach zwykłych ludzi”)
5. Odwaga wprowadzania nowatorskiego produktu na rynek
6. -> koncentracja na tworzeniu tylko kilku perfekcyjnych wyrobów („jestem tak samo dumny z tego czego nie robimy, jak z tego , co robimy” (Steve Jobs)
7.-> mistrzowska prezentacja marketingowa (mało słów, dużo treści – na jednym przezroczu nie więcej niż 3 informacje)
8.-> nowoczesna forma sprzedaży (fan kluby Apple , kolejki przed sklepami w dniu premiery produktu – podniecenie klientów, sklepy firmowe Apple Store – łatwość zakupów, + doradca (nie sprzedawca), iTunes, płatności tylko elektroniczne) .
Idealnie podsumowuje strategię osiągania sukcesu Steve Jobs’a i Aplle’a następujący cytat (Carmine Gallo – Steve Jobs Sekrety innowacji Zupełnie inaczej – reguły przełomowego sukcesu. Wy. Znak 2011 str. 164-165):
„Były dyrektor marketingu w Apple’u Steve Chazin twierdzi, że maga Apple’a bierze się z koncentracji, którą definiuje jako znalezienie tej jednej rzeczy , jaka firma potrafi robić lepiej niż ktokolwiek inny. Jak mówi ”iPod sprawił, że muzyka trafia do twojej kieszeni z dziecinną łatwością. Dzięki iMacowi śmiesznie proste stało się korzystanie z internetu. A iPhone sprawił, że śmiesznie proste jest wzięcie z sobą do kieszeni internetu, telefonu, filmów i muzyki”.
Chazin zauważył, że Apple nigdy nie wynalazł niczego zupełnie nowego. Nie wymyślił komputera osobistego, odtwarzacza MP3, telefonu komórkowego, tabletu ani pobierania muzyki z internetu. Innowacyjność nie ogranicza się jednak do konstruowania czegoś, czego jeszcze nikt nie widział. Apple bardzo dobrze radzi z jedną rzeczą: nadawaniem prostoty i elegancji skomplikowanym urządzeniom. To dzięki temu jest najbardziej innowacyjną firmą na świecie”.
W książce na str. 186 opisano ciekawy schemat Jima Collinsa – autora książki “Od dobrego do wielkiego” , który ma pomóc życie naszych marzeń – w skrócie jeśli ponad 50% czasu “Ogranicz czas , jaki poświęcasz na projekty lub zadania, które nie przybliżają cię do głównego celu ani nie stanowią realizacji twojej pasji ” Czyli w praktyce, zanim w postanowieniach noworocznych wyznaczysz sobie 3 zadania do realizacji (przez nie staniesz się bardziej zajętym człowiekiem), najpierw wykreśl ze swoich działań zadania nie prowadzące cie do celu (zyskasz więcej czasu na realizację właściwych projektów) . “Wielkie dzieło składa się nie tylko z tego, co znajduje się w jego ostatecznej wersji, ale równie ważne, z tego czego tam nie będzie.”
Polecam też książkę Walter Isaacson “Steve Jobs” Insignis 2011